Napjainkban kiemelten fontos területté vált a munkáltatói márka építése, az employer branding, vagyis a piacon vonzó munkáltatóvá válni. Ennél egy fokkal érdekesebb terület, hogy lehet akként is működni.
Az természetes, hogy az értékesítés során brandet építünk. Az, hogy jó branddel értékesítsük magunkat a munkavállalók felé, ez talán még sok cég esetében még a jövő kihívása.
Mi is az employer branding? Munkáltatói márka, ez egy új szemlélet, amiről egyre többet hallunk, de mégsem teljesen érthető. Sokan már most azt mondják, hogy egy agyon hájpolt kifejezés. Ismerjük meg a munkáltatói márka művészetét.
Milyen kulcskompetenciái vannak a jövő vállalatának?
A jelen és a jövő versenyképes vállalata gyorsan reagál a változásokra, alkalmazkodóképes, proaktív, rugalmas, képes az időtöbbszörözésre, vagyis több minőségi időt tud fordítani munkatársaira, így növelve hatékonyságát. Az időtöbbszörözés nem a Star Trekben használt sci-fi fogalom, csupán külső partnerek bevonása szükséges hozzá, függetlenül attól, hogy multi vagy kkv szereplő.
Miért is van szükség employer brandingre?
Óriási harc folyik a szakemberekért, de nem csak a specialista munkakörökben tapasztalható hiány, hanem az általános munkakörök betöltése is fejfájást okoz a cégeknek, mérettől és ágazattól függetlenül.
Jelen korban, amikor a közösségi média is hatalmi pozíciót vívott ki magának a sajtó mellett, a munkavállalók nemcsak fogyasztói, hanem befolyásolói is annak.
Nem elég csupán mondania magáról egy vállalatnak, hogy számára a legfontosabb érték az ember, hogy fejlődési lehetőséget kínál, hogy folyamatos képzéseket biztosít és kiváló csapata van, ezeket az állításokat konkrétan be is kell bizonyítania.
Munkáltatói márka művészete
Kevés, ha az employer branding csak a toborzási stratégia része, élményt kell nyújtani a munkavállaló számára a munkáltatóval történő első találkozásától, a beilleszkedésen keresztül, a mindennapi munka során, egészen a kilépés napjáig.
Pozitív töltöttségű helyzetekkel történő találkozást kell számára biztosítani, ezáltal elkötelezetté tenni a munkavállalót. Ha pedig elkötelezetté válik, akkor a pozitív benyomások által kialakult képet fogja kommunikálni és közvetíteni, hiszen jelentős is lehet a különbség aközött, hogy mi miként vélekedünk márkánkról, és milyen kép él a piacon az emberek fejében rólunk, munkáltatóról.
Employer branding a gyakorlatban
Hogyan élik meg a munkavállalók a munkában eltöltött időt?
A fokozatos stressz jelenléte, szinte minden életkori és munkaköri csoportot érint. Ez önmagában súlyos probléma, de még nagyobb, hogy ezt a munkavállalók már-már az élet természetes velejárójának tekintik.
Stressz kutatás, megmutatja a krititkus pontokat
A dolgozók 75%-a valamilyen fájdalom mellett végez munkát, derül ki az Egészségtérkép kutatásából. Egyértelmű, hogy hosszútávon sem elkötelezett, sem motivált, sem hatékony nem lesz a munkavállaló.
A kiváltó okok között szerepel többek között a túlterheltség, időhiány, elismerés hiánya, bizonytalanság, vagy éppen a túlzott felelősség. Az emberi szervezetben, akárcsak az organizációban először diszkomfort érzet alakul ki, majd csomópontok, végül gyulladás keletkezik, majd megoldás nélkül krónikussá válik.
Hogyan fogjunk hozzá a munkáltatói márka építéséhez?
Mindennek az alapja, hogy mindenkinek ismernie kell a szervezet küldetését. Ha ez nincs meg, akkor nem tudni, milyen magasabb rendű célokért kell, hogy dolgozzanak a munkatársak és nem is várható el, hogy beleadjanak anyait-apait. Itt nem a könyvekben leírt sallangokra kell gondolni, hanem amik Mi vagyunk, ami megkülönböztet minket a többiektől.
Employer branding első lépése – tegyél rendet belül
Emellett fontos tudni, hogy milyen értékrend mentén dolgozunk. Először belül kell operálni, csak ezután érdemes kifelé kommunikálni. Legyünk tisztában vele, miért szeretnek nálunk dolgozni a munkatársak. Ezeket az értékeket kell kifelé is kommunikálni és ezáltal nagyobb eséllyel találjuk meg a célközönségünket, aki kulturálisan is bele fog illeszkedni a szervezetbe.
Amikor felvesszük az új dolgozót és elkezdődik a beintegrálási szakasz, szenteljünk kellő időt az új munkatársra. Igény esetén kapjon plusz figyelmet ez a terület. Mivel minden szervezet más és más megoldandó dologra fókuszál, lehet, valakinek a munkaerő megtartására kell helyezni a hangsúlyt, míg másnak a fluktuációkezelésre.
Munkáltatói márka = hitelesség
Ami a legfontosabb, a hitelesség! A cselekedeteink a kommunikációinkkal teljesen összhangban kell legyenek, különben ha mást tapasztal a munkatárs, mint amit megígértünk, akkor egy egyszerű munkavállaló marad, nem köteleződik el, nem jön létre az óhajtott társas együttműködés.
Kikkel lehet ezt megvalósítani?
A vezetők, objektív külső szakértők és tanácsadók bevonásával sokat tehetünk a sikerért. A vezetők támogatása szükséges a változás sikere érdekében, ugyanakkor egy felhasználóbarát eszközrendszerre is szükség lehet, amely leterheltségüket csökkenti.
Mivel általában a HR osztály is leterhelt, így a kiszervezés lehetővé teszi az alaptevékenységre történő fókuszálást, a meglévő kompetenciák maximalizálását, a hatékonyság növelését, nem mellesleg költséghatékony is.
WE are Employer Branding?
Álomból valóság? Képzeljük el, hogy egy olyan programot használnak szervezetünkben, melyben a munkatársakra egyrészt kiemelt figyelmet szánnak, másrészt akkor fordítanak rájuk időt, amikor szükségük van rá és olyan megoldást kapnak a kezükbe, amire ott akkor éppen szükségük van!
Sokszor kapják érvként a munkatársak, hogy örüljenek, mert csapatépítési programon vehettek részt, kellőképpen kizökkentek a munkából, kellően „kipihenten” folytathatják a profittermelést. Senki nem kérdezte meg tőlük, arra van-e szükségük.
Ugyanis ahány ember, ahány élethelyzet, annyi különböző igénnyel rendelkeznek. Elképzelhető, hogy a munkatársat stresszkezelési tréningre kellene elküldeni, vagy egészségügyi szűrővizsgálatra, ha a stressz már valamely szervére „telepedett”.
Hogyan működik egy gyakorlati megoldás?
A támogató programok speciális formája nem annyira elterjedt hazánkban. Egy egészséges szervezet létrejöttét elősegítő mentorálási program, amelytől távol állnak az egy kaptafára történő megoldások. Egyéni igényeket figyelembe vevő, munkavállalókból munkatársat kovácsoló, vezetői támogatáson és megfigyelésen alapuló modul rendszer.
A coachok, szakértők, tanácsadók rendelkezésre állása és jelenléte olyan tudásbázist jelent, amely képes minden területet lefedve támogatni a szervezetet, legyen szó életstílusról, készségről, vezetői támogatásról, egészségről vagy egyedi, speciális igényről.
A rendszer az egész szervezet átvilágításával, konkrét akciótervek megvalósításával, és egyéni megoldásaival helyreállítja a teljesítőképességet, egészséges szervezetet hoz létre, amelyben az egyének is egészségesek, hiszen belőlük áll a szervezet; ezáltal hatékonyságnövelés és időtöbbszörözés valósul meg a bármikor rugalmasan változtatható keretcsomagok között.
Kérdezd meg a dolgozókat – ez az alapja a munkaáltatói márkának
A program egyik első eleme egy kérdőíves kutatás, ami feltérképezi a szervezet hálózatát. Egy ilyen adatvezérelt Employer Branding stratégia pontosan ott avatkozik be, ahol szükséges, mérésen, bevonáson és értékintegráláson keresztül.