Év vége egyik legfontosabb része a jövő év megtervezése. Itt dől el, hogy melyik területre mennyi jut és mit lehet megvalósítani. Minden vállalkozás alapja a pénzügyi terv és az év végi feladatok között az első számú.

Ahhoz, hogy jó alapokat teremtsünk, nem csak egyes területekkel szükséges foglalkozni, hiszen egymásra is hatással vannak. Nem lehet a PR marketing nélkül, a kampányokhoz szükséges pénz, és az értékesítés által behozott üzletekhez, kellenek munkatársak. Plusz mindig lesznek olyan trendek vagy hatások, amelyek befolyásolják a következő időszak eredményeit.

 

Év végi feladatok, tervezés | Cég & Brand
Év végi feladatok, tervezés | Cég & Brand

Év végi feladat a büdzsé tervezés

Nem is olyan egyszerű feladat ez, mert minden tervezésnél a múltbeli tapasztalatokra építve próbáljuk megsaccolni azaz megtervezni, hogy mennyi bevételünk lesz. Emellett a kiadások csökkentése, optimalizálása is egy fontos szempont.

Amikor a költségek egy része már ismert, egyszerűbben nyomonkövethető, ami változott, vagy változik majd, így azok is jól behatárolhatóak. Minden esetben szükséges a bevételek, a bérköltségek, egyéb költségek, az igénybe vett szolgáltatások listája és az értékcsökkenés. A legtöbb esetben a legfontosabb számok hiányoznak, vagyis az egyes emberek óradíja, ami elengedhetetlen a jó árazáshoz.

Nem hiányozhat az költségek optimalizálása, egyre nagyobb jelentősége van a költségszerkezetben, mert a terhek és kiegészítő költségek folyamatosan növekednek. Költségoptimalzáló pont lehet a feladatok kiszervezése. Egyrészt időt spórol, másrészt levesz bizonyos terheket a vállunkról, így kapacitást szabadít fel a stratégiai teendőkre. Nem is beszélve a költségeink csökkentéséről. Ehhez hatékonyabb folyamatokra van szükség. Ezt megint két alapvető területtel lehet megoldani, az egyik a szervezetfejlesztés, a másik szoftveresen. Amint előveszünk egy területet, máris újra kell tervezni a számokat.

 

Erőforrások

Minden szervezetnek vannak nehézségei, más egy KKV és más egy multinacionális vállalat. Folyamatosan halljuk, egyre nehezebb a munkaerőt megtartani és motiválni, de mégis 85%-ban csak és kizárólag az adott munkakörre keresnek embert. Ezáltal egyre nehezebb a változó környezet diktálta feladatok elvégzése.

Nem lehet csak vállalat anyagi erőforrásként tekinteni a munkavállalókra. Folyamatosan stratégiai döntést kell hozni (költség, ember, feladat, bevétel…). Mert sok munkahelyi teljesítményre ható tényező, kiszámíthatatlanná teszi munkaerő tervezését.

 

Könyvelés és tervezés | Cég & Brand
Könyvelés és tervezés | Cég & Brand

Könyvelés

Lehetőség és egyben felelősség is, hogy milyen adatok állnak rendelkezésünkre. Dönteni kell, hogy változtassunk adózási formát és fel kell készülni a változásokra is. Jövőre négy adófajtával lesz kevesebb, egyebek között megszűnik az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) is. A KIVA olyan egyszerűsített adónem, amely három, a vállalkozások által fizetendő adónemet vált ki: a szociális hozzájárulási adót, a szakképzési hozzájárulást és a társasági adót. (A KIVA nem váltja ki az általános forgalmi adót és az osztalék után fizetendő személyi jövedelemadót).

Érdemes átvilágítania a cégét adózási szempontból, ha kevesebb, mint 50 fő dolgozik, és az éves bevétel, illetve a mérlegfőösszeg egymilliárd forint alatt van.

 

Szoftverek és megoldások

Egyre nagyobb hatással vannak a cégre, a különböző technikai megoldások. Ezért erre is érdemes tervezni. Egy jó szoftver, vagy technológia megoldás, már a bevezetés pillanatától befeketetésként funkcionál.

Így jelentős bevételt tud generálni, illetve optimalizálhatja a a költségeket is. Ehhez tecnhológia felkészültség mellett, elengedhetetlen, hogy megértsük a szervezet céljait és céljait a projektben, és megvizsgáljuk, hogy ezek hogyan illeszkednek az üzleti célokhoz.

Fel kell mérni a potenciális rendszerhasználókat az értékesítés, a marketing, az informatika, az ügyfélszolgálat és a pénzügyek területén, hogy hozzájárulhasson a rendszer igényeihez és preferenciáihoz.

 

PR, marketing és sales tervezés | Cég & Brand
PR, marketing és sales tervezés | Cég &Brand

PR, marketing, sales kampányok

Folyamatosan változó platform lehetőségek, megnehezítik a tervezést. Itt biztos, hogy rugalmas megoldásokra lesz szükség. Érdemes a tervezésnél, újra meghatározni a célokat. Pont azért, mert a platformok változnak, megújulnak így új lehetőségektől eshetünk el.

Minden esetben szükséges a cég brandjére figyelmet fordítani. Mindenkinek szüksége van marketing tevékenységre vagy PR-re vagy salesre vagy valamire, amivel sikerre viheti a cégét. A marketing nem tud mindent megoldani! Van még néhány társa, amit együttesen kell használni, (üzletfejlesztés, stratégia, ügyfélkapcsolat, sales, PR).

 

Vállalkozást indítanál?

Vállalkozás előtt sok mindent kell mérlegelni. Nem elég azt tudni, hogy mit szeretnél csinálni, azzal is tisztában kell lenned, hogyan fogod megvalósítani. Az sem mellékes, hogy mennyi pénz is kell egy induló vállalkozáshoz. Bármilyen vállalkozás indításához a szükséges szaktudás mellett rendelkezésedre kell, hogy álljon a vállalkozás beindításához szükséges pénz, amiből meg tudod venni a tevékenységhez szükséges eszközöket és mindent, ami hozzátartozik még.

Amikor van egy ötlet, akkor előbb-utóbb lesz mellé egy csapat. Egyedül nem tudsz mindent ellátni, ez biztos. Le kell fedni lehetséges szerepköröket: marketinges, értékesítő, termékfejlesztő, projekt-menedzser, jogász, pénzügyes. Az természetes, hogy az első időben nem tudsz mindenkit megfizetni, de fontos arra már most gondolnod, hogy bizonyos szakterületeket, hogy fogsz megoldani.

Akkor tudsz jól teljesíteni, ha a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb pénzből, a legnagyobb bizonyosság elérése mellett fejlesztesz ki egy terméket/szolgáltatást, és lépsz vele piacra. Tudnod kell, hogy bármit is találtál ki, van konkurenciád!

Egy rossz pénzügyi tervvel magadat is becsapod, aminek a jövőben nagyon súlyos anyagi következményei lehetnek. Mindent, tényleg mindent a legapróbb részletekig szedj össze, az összes várható költséget és kiadást, amely felmerülhet a vállalkozás indításánál és működésénél.

A meghatározáshoz az idő is kell, ami iparágfüggő. Annyi kezdőtőkére van szükség, hogy tudd finanszírozni a cég első x hónapját (ez minimum 6 hónap, de inkább 12) és fenntartani a pozitív cash-flow-t.