Nem mindegy, hogyan mondod el azt, hogy fantasztikus vagy. “Fantasztikus vagyok az ágyban.” Ez a Direct Marketing. “Ő fantasztikus az ágyban.” Ez a Reklám. A végére kiderülnek azok a nüansznyi különbségek, amelyek megkülönböztetik a megfelelő marketing eszköz használatát.
Marketing és a többiek
„Vidd sikerre a cégedet” maga a történet. Sikerült hangzatos nevet választanod, így elérkeztél a következő állomáshoz, amikor meg kell találnod a saját hangodat. Megint törheted a fejed olyanon, amit nem biztos, hogy pontosan tudsz, hogy is kellene csinálni.
Kezdd egyszerűen az elején, mert egy marketingesnek vagy egy PR-esnek biztos, hogy szüksége lesz rá, és az újságírókról se feledkezzünk meg. A munkatársaidnak is fontos lesz, mert a történeteddel tudnak azonosulni, érteni fogják, hogy mit, miért vársz el tőlük.
A feladat adott, válts ki érzelmet, tanulj meg hatékonyan információt átadni! Segít, ha folyamatosan felteszed magadnak azt a kérdést, hogy hogyan is tudod történetté alakítani azt az üzenetet, amit közölni szeretnél az emberekkel.
Ahhoz, hogy legyen miből dolgozni, minél több leírt betűre van szükséged, mert ebből lehet tovább formálni a szükséges szöveget a különböző platformokra. Így tudja megteremteni a PR a bizalmat, az értékesítés a visszautasíthatatlan ajánlatot, és a marketing biztosítani az ütős megjelenést a reklámmal karba öltve.
Kezdj bele a történetbe!
Írd le a saját történetedet, a Te sztoridat! Miért vágtál bele, honnan jött az ötlet? Mi a Te különleges célod (a sok bevételen kívül), és miért pont ez? Hogyan kezdődött? Mi volt az az első pont, ami a kezdetnek számít? Mit gondolsz a vállalkozásodról, a társaidról, a munkatársaidról, a partnereidről, az ügyfeleidről?
Nézd más szemmel!
Kérdezz meg, akit csak lehet, hogy különböző szemüvegeken keresztül is lásd a vállalkozásodat. Tudnod kell azt is, hogy mit gondolnak, mit látnak és mit éreznek a cégeddel kapcsolatban. Ne felejtsd el a munkatársakat sem, mert ha ők nem értik, akkor az ügyfelek sem fogják.
Most mutasd meg!
Te mindent tudsz a cégedről? Minden kérdésre tudnál válaszolni? Mutasd be a termékedet és a szolgáltatásodat! Hiszen neked kell ismerned a legjobban az összes paraméterét.
Írd le minél részletesebben, így könnyebb lesz kiválogatni, mikor mire lesz szükség. Egy webshopba szükség lesz a részletes paraméterekre is, de egy hirdetésben inkább csak a főbb jellemzők kapnak helyet, amitől vágynak majd rá.
Adj szárnyakat!
Egy jó szlogen segít, hogy megjegyezzenek, azonosuljanak veled. Egyszerűen életet, személyiséget kölcsönöz a cégednek. Egy jó példa – a Te vállalkozásodnak is szárnyakat adhat – a Red Bull mondata: „It Gives You Wiiiings!” Biztosan neked is azonnal eszedbe jut néhány szlogen: „I’m Lovin’ It”, „Just Do it”, „For Everything Else, There’s MasterCard”.
Találj rá a hangodra!
A stílus itt is meghatároz, mert önazonosnak kell lenni a megjelenéssel, ahogy a mindennapokban kommunikáltok az ügyfelekkel, ahogy képviselitek a céget. Ha a kimondott szavak, a leírt kommunikáció és a látható viselkedés összhangban van, akkor az maga a stílus. Alakíts ki saját stílust, ami alapján könnyen azonosítanak, és azonosulnak veled.
A kommunikáció sok összetevős, hosszú és bonyolult folyamat, még akkor is, ha alapvetően egy zárt rendszer:
Küldő, kibocsátó ⇒ Üzenet ⇒ Kódolás ⇒ Csatorna ⇒
Környezeti zajhatások ⇒ Dekódolás ⇒ Befogadó ⇒ Visszacsatolás
Üzensz valamit, de nem tudod előre, hogy mi lesz a visszacsatolás. Ebben a folyamatban zajlik minden, de mégis nincs két egyforma végkifejlet. Az alábbi leírás régóta kering az interneten, de jól érzékeltethető, hogy mi mindenre lesz igazán szükség, ha sikerre akarod vinni a vállalkozásodat.
Mi a marketing, a PR, a…
Régóta kering az interneten, de ezzel jól érzékeltethető, hogy mi mindenre lesz szükséged:
1) Látok egy fantasztikus nőt egy partin. Odamegyek hozzá, és azt mondom: “Fantasztikus vagyok az ágyban.”
Ez a Direct Marketing.
2) Látok egy fantasztikus nőt egy partin. Odamegyek hozzá, és megszerzem a telefonszámát. Másnap felhívom, és azt mondom: “Szia, fantasztikus vagyok az ágyban.”
Ez a Telemarketing.
3) Barátaimmal vagyok egy partin, és meglátok egy fantasztikus nőt. Egyik barátom odamegy hozzá, és rám mutatva így szól: “Ő fantasztikus az ágyban.”
Ez a Reklám.
4) Beülök az autómba, lassan hajtok a városban, és a nyitott ablakon át minden járókelőnek odakiáltom: “Fantasztikus vagyok az ágyban!”
Ez a Spam (kéretlen reklámküldemény).
5) Látok egy fantasztikus nőt egy partin. Felállok, megigazítom a nyakkendőm, odamegyek hozzá, és töltök neki egy italt. Adok neki tüzet, amikor látom, hogy nem találja az öngyújtóját. Felajánlom, hogy hazaviszem, mert a közelében lakom, majd ezt mondom: “Mellesleg, fantasztikus vagyok az ágyban.”
Ez Public Relations (PR).
6) Látok egy fantasztikus nőt egy partin. Ő odajön hozzám és így szól: “Hallom, fantasztikus vagy az ágyban.”
Ez a Brand Recognition (Márkafelismerés).
7) És ha az aktus után azt mondja: “Hát tényleg fantasztikus vagy az ágyban!”
Akkor az a vásárlói elégedettség.
+1) És ha hozzám jön feleségül, akkor az a márkahűség!!