A szervezetek nehézségei között a motiváció fenntartása dobogós helyen van a legfrissebb kutatások szerint. Miért ennyire fontos a motiváció? Mert a hiánya kihat az egyéni és az összteljesítményre, a hangulatra, a hatékonyságra és a stressz szintre is.

Motivációs stratégia
Kulcskérdés a munkavállalók motiválása, ha sikeres a stratégia, több szinten is nyereséget ér el a szervezet. Amikor a munkatárs belsőleg motivált, akkor legalább 150%-on teljesít. Folyamatosan ötletel, hogy hatékonyabb legyen és a célért teljesít, mert amit végez azt nem munkaként éli meg. A külső motiváció ennél nehezebb ügy, de nem létezik motiválhatatlan munkavállaló.
A flow-állapot: amikor teljesen elmerülünk egy tevékenységben, mégpedig magáért a tevékenységért.
A dolgozók motiválása sok esetben gondot okoz, mert mindenkit más és más motivál, amit az adott élethelyzete is befolyásol. Ez egy állandóan változó kör (pénz, idő, dicséret, új kihívás…), ezért ennek kiderítésére, feltérképezésére mindenképpen időt kell szánnia a vezetőnek. Nem lehet csak vállalat anyagi erőforrásként tekinteni a munkavállalókra.
Eszközök a motivációhoz
Gyors megoldás nem mindig a legjobb megoldás. Bizony van élet a mozgó béren túl is, csak az emberi tényezőket kell egy kicsit jobban figyelembe venni.
Motivációként a szokásos ösztönző elemek jutnak először eszünkbe, holott az ember pusztán egyet akar, azt csinálni minden nap, amihez a legjobban ért, amiben sikereket ér el.
Elkerülhetetlenné válik, hogy az ösztönző rendszerek kialakításakor az egyéni igényeket is vegyük figyelembe. Olyan alapvető kérdésekben is, hogy ki milyen jövőt képzel el magának, a jövőben milyen munkát szeretne végezni (az adott élethelyzete miatt inkább meghúzódna a háttérben vagy inkább kipróbálná magát egy új területen) és milyen lehetőségei vannak erre.

Senki sem szeret állandóan tüzet oltani, ez gyorsan csökkenti a motivációt és a kiégés felé lökdös. Tudomásul kell venni azt is, hogy nem lehet berendezkedni hosszú távra, egyre csökken az egy helyen töltött idő.
Rugalmas rendszer, rugalmas lehetőségek, egyéni megoldások a változó környezetben.
Minél pontosabb a felmérés, annál hasznosabb információkhoz juthatunk odáig, hogy megismerjük kire, mivel lehet igazán hatni. Minden plusz erőfeszítés többszörösen megtérül, apró célzott egyéni megoldásokkal nőhet az elégedettség, csökkenthet a fluktuáció, ezáltal nő a hatékonyság, a motiváció és a produktivitás is.

Csak kiváló csapattal lehet célt elérni
Amikor az emberek akut betegséggel küszködnek (stressz, fáradtság, magánéleti problémák…), általában teljesítőképességük helyreállítására, nem pedig az önmegvalósításra koncentrálnak.
Az erősségekre támaszkodni sokkal kifizetődőbb, egyik fontos lépés, amikor a vezető elkezd kérdezni és figyelni a kapott válaszokra. Időben feltett kérdés kincset ér, folyamatosan ott lenni valamilyen formában a munkatársakkal (egyéni, csoportos beszélgetés, kérdőív, kutatás…) együtt megtalálni a legjobb megoldást, ez az igazi csapat munka.
Egy jól kiépített folyamatban megismerni az embereket, folyamatosan információkat kapni arról, hogy ki mit dolgozik, milyen problémákkal küzd, miben igényel segítséget, mi az, ami tetszik neki, mit csinálna másképp.
Tudni azt, hogy kik ők, mik az értékeik és mi motiválja őket.
Ez a kiváló csapat alapja.
Ha sikeresnek nevezünk egy szervezetet, ezzel a hatékonyságáról beszélünk. A produktivitás alapfeltételei az idő, a hatékonyság és a motiváció.