Új vállalkozáson töröd a fejed vagy frissítenéd a portfóliót, esetleg új üzletfejlesztési irányokat keresel? Egyetlen megoldást javasolunk: figyeld a trendeket. A múlt vizsgálata fontos, de a jövő az igazi lehetőség. Egy sikeres cég elemzésekor, ha visszatekintünk, sokszor felmerül, hogy jó helyen volt jó időben. Biztos?

Nincs olyan, hogy a megfelelő helyen lennél a megfelelő időben. Ahhoz, hogy jó üzleti döntéseket hozz sok információ van szükséged. A nagy cégek nagy összegeket költenek kutatásra és fejlesztésre, hogy kínálatuk naprakész legyen, és hogy ne hagyja ki a jövedelmező új lehetőségeket.

Trendfigyelés, mára igazi trend lett

A trendek előrejelzése és elemzése természetesen nem újkeletű. Újdonság abban rejlik, hogy új megközelítéssel használják. A trendfigyelés megjelenése és széles körű elfogadása a szervezetekben innovációs folyamataik részeként, és annak lehetővé tétele érdekében, hogy előre jelezzék, amit ügyfeleik a jövőben kívánnak.

Egy régi eszköz új köntösben, amely, egy jól kialakított rendszerrel jobban megérthető teszi, azt, hogy, mi történik ma, és ez hogyan befolyásolhatja a holnapot.

Trend figyelés | 1

 

Ez is trend

Az emberek 40 százaléka közösségi media használó lett. Iparági adatok szerint átlagosan napi 2 órát töltünk ezeken a platformokon posztolással, lájkolással és mások profiljának nézegetésével.

A mobiltechnológiai fejlődés jelentősen növeli a lehetőségeket. A 2G-ről 3G-re átállva, mobileszközökön is szörfölhettünk a neten, a 3G utáni 4G jóvoltából, okostelefonokon is nézhetünk HD videókat. Az ötödik generációnál hasonló vagy még nagyobb léptékű változásokra számíthatunk.

Ez meghatároz egy másik trendet is, miszerint egyre több szakma képviselői dolgozhatnak ott, ahol akarnak: otthon, kávézóban, hotelszobában, repülőn stb., ami teljesen virtualizálja a távmunkát. Végnélkül sorolható, hogy melyik innováció, milyen további területeket befolyásol.

 

Íme néhány inspirációs tipp

Steve Jobs néhány gondolatát is érdemes figyelembe venni, a jobb trend megfigyelővé váláshoz:

“Az innovációnak semmi köze ahhoz, mennyi pénzt költesz kutatás-fejlesztésre. Amikor az Apple bemutatta a Macet, az IBM legalább százszor annyit költött K+F-re. Nem a pénzről szól. Az emberekről szól akikkel dolgozol, a vezetésről, arról, mennyire érted meg az egészet.”

“Nem lehet összekötni a pontokat a jövőt fürkészve, az összefüggések csak utólag visszanézve látszanak.”

“Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.”

“Egy dolog, amit határozottan megtehetsz, meglehetősen egyszerű: légy kíváncsi. Különös figyelmet kell fordítani két csoportra, a Z generációra és a Millenniumiak-ra, és figyelje, mit csinálnak és fogyasztanak.”

Azóta is folyamatosan változik a világ, új trendeket lehet megfigyelni és az új generációkról se feledkezzünk meg. X, Y, itt a Z és megjelent az alfa generáció.

 

Trendfigyelési alapok kialakítása

1. Iparági trendfigyelés

Kapcsolódás az ipar szakmai szövetségeibe, és részvétel az online és offline eseményeken. Egy kiállítás remek hely a trendötletek megszerzésére és a szakmai újságok szemlézésével naprakész amradhat.

2. Ügyféligény trendfigyelés

A közösségi hálózati eszközök használat újabb szintett hoz be, mint például a LinkedIn. Saját csoport vagy másokhoz csatlakozni a különböző platformok tovább bővítik a trendfigyelő hálozatot. Így könnyebb megismerni, hogy mi érdekli az embereket. Jó kérdezéstechnikával remek párbeszédet lehet kezdeményez és könnyű visszajelzést vagy véleményt kérni.

3. Interakciós trendfigyelés

Az emberekkel való beszélgetés ugyanolyan fontos tendenciafigyelő taktika. A trend figyelés nem helyettesíti a személyes megfigyelést. Ismerje meg a cél-ügyfeleket. Generációs különbségek figyelembevételével, könnyen megtalálhatóak és a saját környezetükben figyelhetőek meg.

Amint elindul az információ gyűjtés, egyre precíziósabb lesz a rendszer és elindul a „trendfigyelő tudatosság”.

Ilyen trendek alapján lettek népszerüek a növényi alapú élelmiszerek, az ingyenes szállítás, a kézbesítési szolgáltatások növekedése vagy a házhozszállítás új területeken.