Hogy milyen a jó rendszergazda? Attól függ, kit kérdezünk
A főnök szerint:
A rendszergazdát nem nagyon látjuk, elvan csendben, megold minden informatikai problémát mindezt úgy, hogy ne is nagyon kerüljön semmibe. Persze legyen minden hipergyors, biztonságos meg minden …
Az alkalmazott szerint:
Mindig ott legyen mellettem, de ha már nem, akkor azonnal vegye fel a telefont, ha bármilyen problémám akad. Mosolyogjon, szívesen magyarázza el ugyanazt a megoldást többször is.
A szakmabeliek szerint:
Legyen képzett, ássa be magát a szakirodalomba. Legyen tapasztalt, milyen és mennyi problémát oldott már meg, és ezeket ossza is meg sorstársaival, a többi nem számít.

A jó rendszergazdának sok kritériumnak kell megfelelnie.
Tudnia kell kommunikálni az emberekkel, fel kell ismernie, hogy a felhasználók nem informatikusok, nem értik, ismerik a számítógépek – programok működését. Nem ismerik a biztonsági korlátozások, beállítások miértjét. Nekik az a fontos, hogy minél egyszerűbben, gyorsabban tudják végezni a saját munkájukat.
A rendszergazdának kell adott esetben magyarról – magyarra fordítania, azaz elmondani a fejlesztőnek, hogy mit is szeretne a felhasználó, a felhasználónak megmagyarázni a fejlesztő szavait. A rendszergazdának szolgáltatóként kell működnie, mint egy ügyfélszolgálat. A vezetőséggel is tudnia kell kommunikálni. Nem elég egy e-mailben elküldeni egy száraz technikai adatokat tartalmazó leírást, meg kell magyarázni mit is jelentenek, miért kell az adott eszközt megvásárolni, lecserélni, felújítani…
Proaktívnak is kell lennie
Figyelni a rábízott rendszereket. Monitorozni, naplókat nézni, hogy a jövőben előforduló hibákat tudja jelezni. Tenni azért, hogy a többször előforduló probléma elháruljon, legközelebb automatikusan megoldódjon vagy elő se jöjjön. Ha valamire nem tudja a választ, nem nyugszik míg meg nem találja a megoldást, nem hagyja későbbre, nem tologatja későbbre.
A szemlélet
Egy jó rendszergazdának menedzser szemlélettel is rendelkeznie kell! Ma már a Informatika annyira szerteágazó lett, hogy egy ember képtelen mindenre megoldást találni. Tudnia kell irányítania a fejlesztőket, beszállítókat. Delegálnia kell a feladatokat.
Nem utolsó sorban a rendszergazda személyisége is fontos. Nem sértődhet meg könnyen, nem lehet indulatos, viszont roppant türelmesnek kell mutatkoznia. Nem a látszatra ügyel, nem rohangál folyton fel-alá fontosságát, nélkülözhetetlenségét hangoztatva. Kicsit lehet lusta, hiszen ahogy Bill Gates is mondta: “Ha egy problémát meg akarok oldatni, egy lusta emberre fogom bízni. Biztos hogy a legegyszerűbb, legbiztosabb megoldást fogja szállítani”.
A jó kombináció
Persze okos is legyen. A kettő kombinációja eredményezi, hogy az általa üzemeltetett rendszer folyamatosan, nagyobb fennakadások nélkül fog működni. Dolgozni fog annak fejlesztésén, frissítésén, javításán. Ha pedig a vezetőség nem akarja ezeket finanszírozni, folyamatosan felhívja a figyelmet ezek elmaradásának veszélyeire.
Kérdések, helyzetek a döntéshez
Kiszervezhető: Klasszikus rendszergazdai szolgáltatások megbízhatóan, költséghatékonyan
Elege van a rengeteg Excel táblából, nem tudja már követni melyik volt az utolsó verzió és az hova lett mentve?
Vírusok, külső-belső támadások, jogosulatlan internethasználat a mai világban elengedhetetlen.
Legyen Ön akár Londonban vagy az irodában, távolról megoldják IT problémáját.